پولیش کاری چیست؟

پولیش کاری چیست؟

پولیش کاری برای طیف وسیعی از فرایندها طراحی شده و به کار می رود و در واقع کندن ذرات بسيار ريز از سطح به منظور صاف و هموار کردن آن است. به عنوان مثال پس از ساخت یک قطعه فلزی یا چوبی، تعمیر قطعه، و رنگ
برخی قطعات فلزی یا چوبی، می‌توان با استفاده از پولیش کاری، سنباده زنی و … سطح را براق‌تر و زیباتر کرد.

لازم به ذکر است که لزوم استفاده از پولیش و انجام پولیش کاری و پرداختکاری، تنها افزایش جذابیت و زیبایی ظاهری محصول نیست، بلکه دلایل مهم‌تری نیز وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برای این که بهتر متوجه شوید کافی است بدانید، صرفا با نقاشی یا رنگ زدن نمیتوان تمام نقص‌های یک سطح را اصلاح کرد؛ بلکه باید توجه داشت که عمق نقص در ارتباط با سیستم رنگ بسیار مهم است.

اگر نقص به عمق قطعه یا پوشش سطح  نفوذ کرده باشد، لازم است حتما به کمک پولیش آن‌ها را برطرف نماییم تا از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

نقایص موجود در سطح یک قطعه فلزی به علل مختلفی ممکن است ایجاد شوند و ضمن اینکه از جذابیت و تمیزی کار می کاهند، زمینه‌ای برای تخریب رنگ و در پی آن آسیب رسیدن جدی به سطح زیر آن فراهم می کنند.


پولیش

انواع پولیش:

 

1-پولیش نرم

 

اولین نوع پولیش، پولیش نرم است؛ که برای از بین بردن خطوط کم عمق و سطحی یک قطعه استفاده می‌شود.

اگر سطح مورد نظر ما خیلی آسیب جدی ندیده باشد این نوع پولیش را باید انتخاب کرد؛ استفاده از این نوع پولیش بدون آنکه آسیبی به عمق قطعه و سایر نقاط برساند، خط‌و‌خش را برطرف می‌کند باعث محافظت می شود.

پولیش نرم، سبب از بین رفتن ماتی می شود و با توجه به ویژگی های سایندگی و براق‌کنندگی، گرد و غبار را برمی‌دارد و سطح را جلا می‌دهد.

از جمله ابزار هایی که در پولیش نرم به کار می روند و به ما در این امر کمک می کنند، میتوان به گیلانس ها و اسکاچ های نواری، چتری و هزار لا اشاره کرد؛ این ابزار با بار برداری ناچیزی از قطعه آن را پرداخت می کنند.

 

2-پولیش زبر

 

تنها پولیش زبر است که میتواند خطوط عمقی یک قطعه را از بین ببرد و پولیش زند.

از پولیش زبر به‌ هیچ‌عنوان نباید برای خطوط سطحی استفاده کرد، زیرا به دلیل زبری و حجم زیاد بار برداری، می تواند ضخامت قطعه را کاهش دهد؛ برای تشخیص خطوط عمیق، میتوانید ناخن را روی خطوط گذاشته، در صورتیکه ناخن شما در سطح قطعه فرو رفت، آن خطوط عمیق بوده و در غیراین‌صورت خطوط سطحی هستند.

در این زمینه نیز ابزار هایی وجود دارند تا به ما کمک کنند این ابزار عبارتند از سنباده نواری، سنباده چتری و سنباده هزارلا که خود گرید های از نرم تا سخت مختلفی دارند.

 

 

 

در این فرایند دستگاه هایی نیز وجود دارد تا عمل پولیش را برای ما آسان کند مانند:

 

دستگاه پولیش ورق

  (Sheet polish machine)

 

دستگاه پولیش داخل و خارج لوله

(Tube polish machine)

 

دستگاه پولیش مخزن

  (Tank polish machine)

 

دستگاه پولیش عدسی مخزن

(Dish polish machine)

 

دستگاه پولیش قابل حمل

(Portable polish machine)

 

لازم به ذکر است تمامی این دستگاه ها توسط شرکت رایا صنعت دانا طراحی و ساخته شده است.

 

 

تعريف زبری سطح (Rz و Ra):

عبارت است از ميانگين بلندترين ارتفاعهای زبری که آن را به کمک نمودارو به صورتهای گوناگون میتوان معين کرد. به شکل زیر توجه کنید.

 

نمودار زبری سطح

 

 

 

با درنظر گرفتن خط OX درطول نمونه میتوان ۵ بلندی و یا 5 گودی اندازه گیری کرد و میانگین آن ها را به دست آورد.

همچنین میتوان از جدول استاندارد که در پایین مشاهده می کنید در این زمینه کمک گرفت.

 

جدول صافی سطح فرایندها

 

 

محصولات


دستگاه پولیش پرتابل
دستگاه سنباده زنی و پولیش پروفیل و تسمه
دستگاه پولیش لوله و میلگرد
دستگاه پولیش مخزن و عدسی
دستگاه پولیش داخلی لوله

اطلاعات تماس