ابزار های پولیش

ابزار های پولیش

ما برای پولیش و پرداختکاری قطعات به جهت زیبایی بخشیدن و حفظ سلامت  آن ها به ابزار هایی نیاز داریم، که بسیاری کاربردی هستند و ما را در این امر یاری می کنند؛ آشنایی با ابزارهای پولیش کاری به ما در استفاده بهینه از آنها و رسیدن به نتایج مورد، نظر کمک شایانی خواهد کرد. در همین راستا کارشناسان شرکت رایا صنعت دانا قصد دارند در این مقاله به معرفی این ابزارها بپردازند:

سنباده برگه ای(کاغذی):

این نوع سنباده ها به صورت ورقه ای با اندازه مشخص و استاندارد موجود هستند که با توجه به درجه زبری آن ها درجه بندی شده اند؛ که با یک عدد به همراه حرف p مشخص می شوند, این اعداد از  درجه p16 که زبرترین و خشن ترین حالت است تا درجه  p10000 که نرم ترین حالت است تقسیم شده اند.

 

سنباده نواری:

سنباده نواری ها تولید شده اند تا قطعات را با سرعت بیشتر و آسان تر پرداخت کاری کنند، سنباده های نواری نقش بسیار مهمی را در صنایع دارند، به عنوان مثال در صنایع قطعه سازی اتومبیل، شیرآلات، دستگیره ها، قطعات استیل و … اشاره کرد. این محصولات تا حد زیادی جایگزین سنگ ها شده است، سطح تماس زیاد، درجه بندی سختی، تفاوت در نوع ذرات همگی از ویژگی های بارز این محصول هستند.

 

سنباده حلقوی:

سنباده حلقوی برای سنباده زنی مواد مختلفی مانند چوب، فلزات و یا گچ و در بعضی مواقع سرامیک استفاده می شود. سنباده های حلقوی در درجه بندی های مختلفی از سخت تا نرم وجود دارند، همچنین برای پرداختکاری و پولیش سطوح و یا شیارها نیز استفاده می شود. ساختار استوانه ای و منعطف این سنباده به اپراتور اجازه می دهد تا به راحتی قطعه را سمباده زنی کند و حتی قسمت هایی از قطعه کار که دسترسی به آن دشوار است به آسانی سمباده زنی شود، همچنین به دلیل آنکه این نوع سنباده ها برروی پد لاستیکی قرار می گیرند از براده برداری بیش از حد در سطح کار جلوگیری می شود.

 

سنباده رولی:

سنباده های رولی مانند دیگر سنباده هایی که تا به اینجا معرفی کردیم گرید و درجه بندی خاص خود را دارد؛ تنها تفاوت آن با دیگر سنباده ها طول آن می باشد؛ این نوع سنباده با ابعاد استاندارد عرض (15سانتی متر) طول 1 تا 50 متر موجود می باشد و برای استفاده می توان آن را به اندازه دلخواه برش زده و به کار گرفت.

 

سنباده چتری و هزارلا:

بر روی دستگاه های قابل حمل برقی و بادی از این سنباده ها استفاده می شود و برای سنباده زنی و پرداختکاری نهایی روی فلزات کاربرد دارد. همچنین سنباده چتری برای سایش و پلیسه گیری و پرداخت سطوح سخت، اجزای کوچک و یا سطح داخلی و خارجی لوله ها مناسب می باشد. از این سنباده ها میتوان به دو روش استفاده کرد:

1- این سنباده ها را بر روی دستگاه های ثابت نصب کنید و  قطعات را سنباده کاری یا پرداخت نمایید.

2- این سنباده ها را بر روی فرزهای پرتابل و دستگاه های نظیر ان نصب کنید و به پلیسه گیری، سنباده زنی، پولیش، مات کردن، و حتی صاف کردن خط های جوش روی قطعات غیرقابل حمل مثل مخزن ها، خودرو ها، کشتی و غیره در محل بپردازید. این سنباده ها به دو نوع چتری هزارلا و چتری انگشتی با کاربردهای مختلف ساخته می شوند.

 

سنباده دیسکی:

سنباده ی دیسکی به شکلی طراحی شده اند که قسمت سنباده زنی از صفحه ی دایره ای شکل تشکیل شده است و کاغذ سنباده در آن قسمت قرار داده می شود. سنباده های دیسکی در لایه برداری و پولیش سطح مورد نظر بهرین هستند. برای سنباده زنی و صاف کردن سطوح ناهموار توسط فرز استفاده می شود و دارای سختی های متفاوتی است که با توجه به نیاز میتوان از آن استفاده کرد.

گیلانس:

گیلانس یک نوع فرچه از جنس نمد است که از لایه‌های متعددی تشکیل شده است؛ تعداد این لایه‌ها بین 21 تا 24 عدد است و آن‌ها را به یک‌دیگر می‌دوزند تا گیلانس مورد نظر تهیه شود.

گیلانس در آبکاری و پرداخت‌کاری فلزات از جمله اهن، استیل و برنج نقش مهمی دارد.

 

اسکاچ:

 اسکاچ ها درانواع صنایع تولیدی و خدماتی جهت زنگ زدایی، تمیزکاری، جلادهندگی، براقیت و لکه گیری سطوح فلزی، مات کردن قطعات پلاستیکی، لایه برداری و جرم گیری از سطوح در چند گرید زبر، متوسط، پرداخت، به صورت ورق اسکاچ، رول اسکاچ و اسکاچ نواری در بازار شناخته می شود.

اسکاچ ورقه ای:

این نوع اسکاچ ها در ابعاد استاندارد به صورت ورقه ای برش خورده است و برای پولیش دستی مناسب هستند.

 

اسکاچ رولی:

همان اسکاچ های ورقی می باشند که به صورت پیوسته و متری به صورت رول در طول زیاد در دسترس می باشد.

 

اسکاچ نواری یا تسمه ای:

این نوع اسکاچ به صورت نوار ساخته شده است تا برای جلا بخشیدن به قطعات محدودیت کمتری داشته باشیم و کار با سرعت و کیفیت بسیار عالی انجام شود.

 

اسکاچ چتری و هزارلا:

برای پرداخت، تمیزکاری سطحی و عمیق، پلیسه گیری، پولیش سطوح فلزی، استیل، آلومینیوم، فولاد و … برای یکنواخت کردن سطح کار در مرحله نهایی به شکل مطلوب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فرچه سیمی:

این نوع ابزار از پرداخت مناسب کارهای جرم گیری، رنگ برداری، زدودن اشک جوشکاری، خشک کاری قبل از رنگ، رسوب برداری و زنگ زدگی می باشد و کاربرد زیادی در صنعت پرداختکاری دارد؛ توصیه میشود هنگام کار با این ابزار از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

محصولات


دستگاه پولیش پرتابل
دستگاه سنباده زنی و پولیش پروفیل و تسمه
دستگاه پولیش لوله و میلگرد
دستگاه پولیش مخزن و عدسی
دستگاه پولیش داخلی لوله

اطلاعات تماس