آشنایی با مخازن و روش های پولیش مخزن

آشنایی با مخازن و روش های پولیش مخزن

ما در این مقاله قصد داریم شما را با موضوعات زیر آشنا کنیم:

انواع مخازن

انواع جنس مخازن

صنایع کاربرد مخازن

صافی سطح

روش ها و چگونگی پولیش مخازن

دستگاه های پولیش مخازن

موارد کاربرد مخازن پولیش شده

انواع مخازن:

1- مخازن افقی

این مخازن در فضاهایی که با محدودیت ارتفاع مواجه هستیم به دلیل ارتفاع کم آن ها به خوبی قابل نصب و استفاده هستند.

2- مخازن عمودی

این مخازن در مکان هایی که با محدودیت سطح مواجه هستیم و اندازه ی ارتفاع برایمان اهمیتی ندارد قابل استفاده است.

3- مخازن مکعبی و کتابی

این مخازن در سه حجم 230 لیتری مکعبی، ۸۰۰ لیتری مکعبی افقی و ۱۰۰۰ لیتری و ۲۰۰۰ لیتری کتابی ساخته می شوند. این مخازن به علت دارا بودن شکل هندسی خاص با اشغال کمترین فضا و امکان نصب در فضاهای بلا استفاده، حجم ذخیره قابل توجهی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.

4- مخازن مدولار افقی

این مخازن به دو شکل سبک و سنگین ( مخازن قابل دفن) با هدف ذخیره آب و با قابلیت کاربری در تانکرها و پکیجهای تصفیه تولید می شوند و حجم آنها از ۵۰۰۰ لیتر تا ۱۰۰۰۰۰ لیتر متغیر می باشد.

5- وان های صنعتی و شیلاتی

وانها به صورت بدون رنگ تولید می شوند. این محصولات به عنوان حوضچه های بهداشتی در صنایع غذایی و همچنین شیلاتی کاربرد دارند. خاصیت ضد خوردگی این استخرهای کوچک موجب گردیده در صنایع و به خصوص در انواع روشهای آبکاری فلزات کاربرد داشته باشند.

6- مخازن تک لایه

از این مخازن جهت ذخیره سازی آب آشامیدنی، در مکانهای تاریک و مواد غذایی و انواع مواد شیمیایی استفاده می شود.

به طور خلاصه :

-انواع مخزن از لحاظ جنس به دو نوع تقسیم می شود

 1- تانکر فلزی مثل: فولادی، آهنی، گالوانیزه و استیل؛

 2- تانکر پلاستیکی مثل: پلی اتیلن و فایبرگلاس.

– انواع مخزن از لحاظ ذخیره سازی به دو نوع ذخیره مواد مایع و ذخیره گازها دسته بندی می شود.

– انواع مخزن ذخیره سازی مواد مایع خود به پنج دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از: تانکر آب، تانکر سوخت، تانکر قیر، تانکر مواد شیمیایی سمی و تانکر گاز مایع.

– انواع مخزن از لحاظ موقعیت فیزیکی نیز به چند نوع دسته بندی می شوند که عبارت است از: تانکر زمینی، تانکر هوایی، تانکر ماشینی و تانکر چرخدار.

– انواع تانکر و انواع مخزن از لحاظ شکل ظاهری و هندسی به چند نوع دسته بندی می شود که عبازتند از: تانکر مکعبی،‌ تانکر استوانه ای،  تانکر بیضی شکل.

انواع مخازن

حال می خواهیم به پر کاربرد ترین نوع مخزن یعنی مخزن استیل بپردازیم:

مخزن استیل بهترین گزینه برای ذخیره و نگهداری برخی از سیالات اعم از مواد شیمیایی، دارویی، غذایی، بهداشتی، اسید و … می باشد. و نوع سیالی که قرار است در داخل مخزن استیل ذخیره گردد تعیین کننده گرید ورق مورد استفاده در طراحی و تولید مخزن استیل می باشد. اگر می خواهیم ساید ها را در داخل آن ذخیره کنیم قطعا می بایست از ورق گرید 300 به بالا استفاده کرد؛ مخزن استیل به سبب استفاده از فولاد ضدزنگ تقریبا قیمت بالاتری نسبت به سایر مخازن دارد اما ذکر این نکته هم الزامیست که دوام این دسته از مخازن نسبت به عوامل محیطی بالاتر می باشد. همچنین به لحاظ زیبایی نیز گزینه ی بهتری است. در ادامه میخواهیم به نحوه پولیش کاری سطح داخلی و خارجی مخزن استیل که در برخی از کاربری ها از قبیل نگهداری مواد غذایی و دارویی دارای حساسیت بالایی می باشد بپردازیم؛ لازم به ذکر است که شرکت رایا صنعت دانا برای سهولت در این امر به طراحی و ساخت دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک پولیش مخزن پرداخته است.

برای مشاهده مشخصات دستگاه پولیش مخزن اینجا کلیک کنید.

مخزن استیل

مراحل ساخت و پرداخت مخزن استیل:

فولاد ضد زنگ در برخی موارد، سطوح آن دانه دار شده ودارای سطحی ناصاف است (ویژگی مهم برای تشخیص کیفیت سطح، صافی سطح یا Ra است که در ادامه به آن می پردازیم) این انحراف قله های میکروسکوپی و فرورفتگی ها از سطح ایده گاهی مشکل ساز شده و باید آن ها را برطرف کنیم.

 نوع روکش سطح و ناهمواری سطح از مشخصات مهم مخازن استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) است، زیرا بر حفظ رطوبت مواد و همچنین چسبندگی مواد در سطح مخزن استیل تأثیرگذار است.

 میانگین صافی سطح، Ra، معمولاً در محدوده 0/3 (سه دهم) تا 0/5 (نیم) میکرون است.

صافی سطح Ra:

صافی سطح یکی از مولفه‌های مهم در تعیین واکنش اجسام واقعی با محیط اطراف است. بدیهی است سطوح زبر، زودتر ساییده می‌شوند و ضریب اصطکاک بیشتری نسبت به سطوح صاف دارند. زبری یکی از عوامل مهم در تعیین عمر قطعات مکانیکی نیز می باشد، زیرا ناهمواری‌های سطح معمولاً محل ایجاد ترک و شکست قطعه هستند. صافی سطح می‌تواند باعث بهبود قدرت چسبندگی دو سطح به یکدیگرشود.

افزایش صافی سطح در تولید یک قطعه معمولاً باعث افزایش قیمت قطعه نیز می‌شود و معمولاً برای تعیین میزان آن، بین صافی سطح و تأثیر آن بر عملکرد قطعه مصالحه ای انجام می‌شود.

صافی سطح را می‌توان به صورت دستی و با مقایسه سطح مورد بررسی با یک سطح که صافی سطح آن معین است، تعیین کرد اما این کار دقت خوبی ندارد و برای کاربردهای معمول و با دقت بالاتر از دستگاهی به نام پروفایلومتر استفاده می شود. پروفایلومترها می‌توانند از نوع تماسی یا از نوع نوری باشند.

روش های پولیش مخزن:

یکی از روش هایی که برای دستیابی به این صافی مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه پولیش و سنباده زنی مخزن ساخته شده در شرکت رایا صنعت دانا است؛ در این دستگاه ها می توان با استفاده از سنباده نواری یا سنباده و اسکاچ هزارلا که با سرعت بسیار بالایی می چرخند و همچنین به صورت اتوماتیک بر روی سطح داخلی و یا خارجی مخزن حرکت رفت و برگشت دارند، به صافی سطح مناسب استانداردهای مخازن صنایع غذایی و دارویی و سایر استانداردها دست یافت.

دستگاه پولیش داخل مخزن

روشی دیگر آسیاب برس دار است

در آسیاب استفاده از مواد ساینده که روی کمربندها و دیسک هایی که به صورت یک طرفه بریده می شوند چسبانده می شود، و با سطح قطعه کار برخورد می کنند به دست می آید. میانگین زبری این عمل بسته به کاربرد متفاوت است. این کار معمولاً در مخازن فولاد ضد زنگ انجام می شود که در آن برای ایجاد جریان مناسب مواد هنگام اختلاط یا هم زدن، برای سطح مناسب دیوارهای داخلی لازم است.

الکترو پولیش

پولیش الکتریکی یک فرآیند شیمیایی و الکتریکی است که برآمدگی های میکروسکوپی را بر روی سطح فلز حذف یا تراز می کند. این کار با فرو بردن فلز در یک حمام الکترولیت انجام می شود. سپس این فلز به همراه یک کاتد غوطه ور در الکترولیت به منبع تغذیه متصل می شود. با عبور جریان از فلز، سطح مخزن در محلول الکترولیت حل می شود. برآمدگی های میکروسکوپی سطح سریعتر از مناطق مسطح حل می شوند. در نهایت، سطح به ترتیب کمتر از 0/2 (دو دهم) میکرون صاف می شود. مخازن فولادی ضد زنگ الکتروپولیش شده در صنایع غذایی و دارویی که آلودگی محصول مورد بحث است مورد استفاده قرار می گیرند. سطح مخزن باید به اندازه کافی صاف باشد تا رطوبت نتواند باقی بماند زیرا رطوبت باعث رشد میکروب ها می شود.

مخازن دارویی و بهداشتی

کاربرد مخازن پولیش شده:

مخازن حمل سوخت

سوخت هایی مثل بنزین، گازوییل، نفت و مازوت از جمله موادی هستند که با توجه به قابل اشتعال بودنشان بایستی با مخازن ویژه حمل سوخت جابجا شوند. بدنه این مخازن معمولاً از جنس ورق فولادی با ضخامت 3 میلی متر و عدسی آنها از همین جنس و با ضخامت 4 میلی متر ساخته می شود. فرآیند ساخت مخازن حمل سوخت بدین صورت است که ورق های فولادی ابتدا در ابعاد مشخص برشکاری و خمکاری شده و در نهایت در کنار یکدیگر قرار گرفته و جوشکاری می شوند. این مخازن متشکل از سه خروجی بوده که هدف از این موضوع بهبود فرآیند سوختگیری و تخلیه می باشد.

مخازن حمل قیر

قیر ماده ای چسبناک و حساس به دما می باشد، بنابراین حمل آن باید با مخازن مخصوصی انجام پذیرد. مخازنِ مورد استفاده ی کنونی دوجداره بوده که فضای خالی بین آنها با استفاده از پشم سنگ پر شده است. این نوع عایق کاری باعث می شود تا دمای قیر مدتی در حدود یک هفته ثابت بماند. این مخازن همچنین می توانند به سیستم گرمکن مجهز شوند تا به محض سرد شدن قیر، دوباره به دمای مورد نظر برسند. جداره اول تانکرهای حمل قیر از جنس ورق فولادی است. روی این جداره با استفاده از پشم سنگ پوشانده شده و در نهایت جداره دوم، که معمولاً از جنس ورق گالوانیزه است، روی آن کار می شود.

مخازن حمل اسید

موادی چون سولفوریک اسید و فسفریک اسید، مواردی هستند که در بحث حمل و نگهداریشان باید به شکل ویژه ای عمل کرد؛ حمل آنها با توجه به ویژگی هایی چون خواص خورندگی، کاری آسان نیست، و رخ دادن کوچکترین خطایی در این امر، باعث مشکلاتی جدی و زیان بار برای محیط پیرامون و انسان می شود. اگر آب به این مواد راه پیدا کند به راحتی باعث به وجود آمدن یک ماده منفجره با شدت تخریب زیاد می شود. از این رو، حمل و نگهداری این اسیدها باید با استفاده از مخازن مخصوص حمل اسید انجام شود. این مخازن بسته به غلظت اسید می توانند از جنس فولاد یا ورق استیل ضد اسید (ورق استیل 316) ساخته شوند. ضخامت ورق مورد استفاده در ساخت بدنه و عدسی این مخازن پنج میلی متر بوده و ظرفیت آنها با توجه به چگالی اسید متغیر می باشد.

مخازن حمل مواد خوراکی، دارویی و شیمیایی

صنایع غذایی، نوشیدنی، دارویی و شیمیایی در بحث تولید، نگهداری و حمل محصولات خود، از مخازن استیل استفاده می کنند. مواد تولیدیِ این صنایع معمولاً بسیار حساس بوده و در تماس مستقیم با بدنه مخازن می باشند. بنابراین جنس مخازن باید از الزاماتی چون بهداشتی بودن و همچنین و شستشو به صورت مرتب برخوردار باشند تا احتمال وقوع خطرات و آسیب ها از بین برود. این مخازن معمولاً از جنس فولادهای ضد زنگ  به صورت تک و دو جداره طراحی و ساخته می شود. قیمت ورق استیل 316 در مقایسه با آلیاژهایی چون 304 و 430 به مراتب گرانتر است، اما در خصوص مواد خوراکی، دارویی و شیمیایی، کیفیت مواد ساخت دارای اهمیت می باشد و هزینه اهمیتی ندارد. این مخان با توجه به نوع و کاربردشان در اشکال و ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند.

مخازن حمل موارد خوراکی و دارویی

محصولات


دستگاه پولیش پرتابل
دستگاه سنباده زنی و پولیش پروفیل و تسمه
دستگاه پولیش لوله و میلگرد
دستگاه پولیش مخزن و عدسی
دستگاه پولیش داخلی لوله

اطلاعات تماس